Kázání Františka kardinála Arinze, svátek Dvou Srdcí Lásky, Řím 2017
Pochválen buď Ježíš Kristus. Od nynějška až navěky. Amen.
Drazí bratři v kněžské službě, drazí bratři a sestry, zvláště vy, drahé sestry Dvou Srdcí Lásky!
Velké tajemství Nejsvětějšího Srdce Ježíšova je podstatou vaší víry. Srdce je symbolem lásky. Nejsvětější Srdce Ježíšovo je symbolem a středem jeho lásky k nám. Jak píše evangelista:
Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.
Ježíš Kristus je viditelným projevem Boží lásky ke každému z nás. Boží Syn nás tak miloval, že se natolik ponížil a vzal na sebe lidskou přirozenost. Byl poslušný až k smrti – dokonce k smrti na kříži. Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele. Tomu Kristus učil učedníky a přesně to udělal: Položil svůj život za nás.
Nejsvětější Srdce Ježíšovo je – znamením, zárukou naděje pro každého člověka, ať už stojí jakkoli nízko, ať už je ve své slabosti jakkoli pokořen.
Nejsvětější Srdce Ježíšovo je pro takového člověka symbolem naděje. Ježíš nás miloval natolik, že za nás nejen položil svůj život na kříži, ale také nám připravil tři velké dary, aby nám zůstaly i po jeho smrti a zmrtvýchvstání.
Tři dary Nejsvětějšího Srdce Ježíšova pro nás jsou:
– Církev
– v Církvi Nejsvětější svátost a
– Jeho svatá Matka Maria.
Ježíš nám dal Církev, aby v ní byl Kristus s námi až do konce časů. Nezůstali jsme sirotky. Skrze křest jsme „vtěleni“ do Krista a do Církve.
– V církvi se setkáváme s Kristem. Bez církve se s Kristem nesetkáme.
– V církvi je Kristus skutečně přítomen.
– Je přítomen v hlásaném Božím slově.
– Je přítomen v Božím lidu, ve všech pokřtěných, kteří se shromažďují.
– Je přítomen v knězi, který slouží u oltáře.
– Ale především je Kristus přítomen v Nejsvětější svátosti oltářní. Je zde skutečně, opravdově, bytostně a plně přítomen jako Bůh a člověk.
Kromě toho nám všem Kristus na kříži, na Kalvárii, daroval svou svatou Matku. Jan nás zastupuje.
„Hle – tvá matka! Hle – tvůj syn!“
Jeden z posledních odkazů Krista na kříži.
Nejsvětější Srdce je pokladnicí moudrosti a poznání, středem všech srdcí.
Poté, co Kristus zemřel na kříži, byl jeho bok probodnut kopím vojáka a vytekla krev a voda – symboly svátostí, zejména svaté eucharistie – krev a křtu – voda.
Co víc ještě chceme, aby pro nás Kristus udělal, aby nám ukázal, že nás miluje?!
A co víc, nezůstali jsme bezmocní (bezradní), jak jít ke Kristu. Naší cestou ke Kristu je Jeho svatá Matka.
Nejsvětější Srdce Ježíšovo začalo bít v panenském lůně svaté Matky Marie. Taková jednota nikdy neexistovala a už nikdy existovat nebude.
Panna Maria je osobou, která je Kristu nejblíže. Je křesťankou číslo jedna. Rozumí Kristu lépe než kdokoli z nás. Neposkvrněné Srdce Panny Marie je nejblíže Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu.
Maria nás učí, abychom byli soustředěni na Krista, abychom žili pro Krista, abychom celý svůj život zaměřili na Krista a aby celý náš život byl procesím s dary směrem k Ježíši.
Žila pro Krista, žila s Kristem, celý svůj život zasvětila jen jemu a jeho církvi. Je to naše cesta ke Kristu – „skrze Marii k Ježíši!“ je dobrá teologie. Není to něco vymyšleného ve Vatikánu, nebo nějakým učedníkem.
„Hle, tvá matka! Hle, tvůj syn!“
A Panna Maria nás učí jít ke Kristu. Na svatbě v Káně Galilejské došlo víno. Představte si – svatba bez vína – ženich má ostudu! Takhle to vnímá blahoslavená Panna Maria: Víno došlo. Řekla Kristu:
„Už nemají víno.“
Pouhá tři slova. Jsou mezi námi tací, kteří namluví sedm plných košů slov, jedno zbytečnější než druhé…
Z Ježíšovy odpovědi je patrné, že v té době neměl v úmyslu začít konat zázraky. Blahoslavená Panna Maria se se svým Synem nepřela, když řekl:
„Co mi chceš, ženo? Ještě nepřišla má hodina.“
Neřekla na to nic. Pouze řekla služebníkům: “ Udělejte všechno, co vám řekne.“
A sedla si.
Kristus věděl, že jeho Matka chce zázrak, poručil proto služebníkům:
„Naplňte džbány vodou a doneste správci svatby!“
Ten nevěděl, odkud víno pochází, šel za ženichem a řekl mu:
„Takže ty máš šampaňské a doposud jsi napájel obyčejným vínem??! Tohle je víno!“
Šest nádob na vodu plných vína – nyní plných vína! – symbolizuje přemíru milostí spásy, kterých se nám dostává prostřednictvím blahoslavené Panny Marie. Je to vždy milost Kristova – žádná jiná neexistuje.
Existuje však prostřednictví, prostřednice, zprostředkovatelka. Řekla:
„Udělejte, všechno co vám řekne.“
Poslední slova Panny Marie v evangeliu! Pokud v Bibli najdete ještě něco, co řekla potom, udělám vám o tom přednášku… Toto jsou poslední slova svaté Panny Marie – předaná v evangeliu. To neznamená, že přestala mluvit na základě toho, co bylo zaznamenáno. Evangelium nám jejích slov poskytuje dost – ne dost pro naši zvědavost, ale dost pro naši spásu.
Moji bratři a sestry.
V Nejsvětějším Srdci Ježíšově máme střed, orientaci, kam směřujeme. V Neposkvrněném Srdci Mariině máme průvodce, cestu, příklad.
Co se od nás očekává?
- Že věříme v Boží lásku k nám.
Věříme v Boží péči o nás. Děkujeme Bohu. Děkujeme Bohu za Dvě Srdce. Klaníme se Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu, zasvěcujeme mu svůj život. Říkáme Ježíši:
„Bez Tebe nemá náš život smysl.“
Bez Krista nevíme, proč jsme přišli, kam jdeme a jak se tam dostaneme. Bez Krista nemáme směr. S Kristem však máme jednotu, máme smysl pro směr, víme, kam jdeme.
- Že se zasvěcujeme Neposkvrněnému Srdci Panny Marie,
aby nás vedla ke svému Synu. Právě o tom je jedno z jejích fatimských poselství.
Radujeme se se sestrami ze Dvou srdcí lásky. Modlíme se, aby každý z vás a všichni, kdo jsou ve vašem společenství – bratři, kněží, laičtí apoštolové – aby se všichni stále více orientovali na Krista, aby po vzoru Panny Marie – zvláště kněží a řeholníci – žili pro Krista, který řekl:
Žádný, kdo položil ruku na pluh a ohlíží se za sebe,
není způsobilý pro Boží království.“
Žít pro Krista – a jen pro něj,
nehledat nic jiného ani nikoho jiného.